Tyska viner på Systembolaget i juni 2022

06/30/2022

Systembolaget adderade under juni månad två tyska viner till det fasta sortimentet – en rosé samt ett vitt rieslingvin. Dessutom lanserades åtta viner till det tillfälliga sortimentet varav sex vita viner, en rosé och ett orangevin. Mosel dominerar med fem viner medan Pfalz, Rheingau, Rheinhessen, Nahe och Franken alla bidrar med ett vin.

Riesling dominerar utbudet men det landerades även en Müller-Thurgau och en Pinot Noir. Här är alla vinerna:

1 juni (FS) – vitt vin: Frey Organic Riesling 2021 från Rheinhessen (nr 4690). Den har en fruktig, mycket frisk smak med inslag av gröna äpplen, päron, honungsmelon, vit persika, mandarin och örter. Drycken är miljöcertifierad, har en förpackning med lägre klimatavtryck. Pris: 149kr (1500ml).

1 juni (FS) – rosévin: Mehrlein Pinot Noir Rosé, 2021 från Rheingau (nr 6031). Den har en ungdomlig, bärig, mycket frisk smak med inslag av hallon, smultron, röda vinbär, rabarber, basilika, vattenmelon och blodgrapefrukt. Det är en lättare glasflaska. Pris: 99kr.

3 juni (TS) – orangevin: JoJo Orange 2021 från Mosel (nr 94406). Den har en kryddig, nyanserad, påtagligt frisk smak med liten strävhet, inslag av spiskummin, krusbär, mimosablommor, vinteräpplen och apelsinskal. Pris: 199kr.

10 juni (TS) – rosévin: Kruger-Rumpf Pinot Noir rosé, 2021 från Nahe (nr 92980). Den har en bärig, mycket frisk smak med inslag av smultron, färska örter, hallon, persika och rabarber. Pris: 129kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Heymann-Löwenstein Uhlen Laubach GG, 2019 från Mosel (nr 94732). Den har en komplex, mycket frisk smak med inslag av gröna äpplen, ananas, rökig mineral, bivax, grillad citron och örter. Pris: 329kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Escherndorfer Fürstenberg Müller-Thurgau S. trocken, 2021 från Franken (nr 94175). Den har en Fruktig, något blommig, mycket frisk smak med inslag av päron, örter, honungsmelon, gröna äpplen, fläder och lime. Pris: 159kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Zilliken Rausch Riesling Kabinett, 2019 från Mosel (nr 92289). Pris: 249kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Graacher Domprobst Riesling Spätlese AP 10 Willi Schaefer, 2020 från Mosel (nr 92275). Pris: 279kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Von Winning Forster Ungeheuer Riesling GG, 2020 från Pfalz (nr 92975). Den har en komplex, fruktig, mycket frisk smak med inslag av gula päron, persika, rökig mineral, ananas, örter och grillad citron. Pris: 385kr.

10 juni (TS) – vitt vin: Graacher Domprobst Riesling Kabinett Willi Schaefer, 2020 från Mosel (nr 91177). Pris: 224kr.