En av världens mest berömda Riesling-producenter

06/15/2021

Varje månad profilerar vi en tysk vinmakare som ger dig en titt bakom vinrankorna i den tyska vinvärlden. Den här månaden lyfter vi fram Stefan Doktor från Schloss Johannisberg, som ligger i Rheingau. Känd som en av de mest berömda Riesling-producenter i världen. Som den första producenten av Spätlese (sen skörd) Riesling, och den första producenten av Eiswein, har Schloss Johannisberg varit synonymt med tyskt vin i 1200 år.

Med tanke på att det är känt som födelseplatsen för Riesling, är det ingen överraskning att Schloss Johannisberg är full av rik historia - 1200 år, för att vara exakt. Enligt legenden kan Schloss Johannisbergs ursprung spåras hela vägen tillbaka till kejsaren Charlemagne, som efter att ha märkt från sitt palats över Rhenfloden att snön smält först på Johannisbergs sluttning, beordrade att de första vinstockarna skulle planteras just där. Detta är möjligen sant, eftersom det första skriftliga omnämnandet av vingården noterades i ett historiskt dokument år 817 e.Kr., bara några år efter Karl den store. Århundraden senare 1720 planterades hela Johannisberg med Riesling-druvor, och endast Riesling har odlats i dess vingårdar sedan dess.

1775 blev Schloss Johannisberg känd för mer än bara Riesling och skapade en helt ny vinstil: Spätlese! Varje höst skickade prinsbiskopen i Fulda en kurir till häst med order om när skörden skulle börja. Men 1775 anlände Johannisberg-kuriren sent, vilket innebar att tillstånd och den officiella skörden försenades i flera veckor. När han anlände till Johannisberg var druvorna alltför mogna och täckta av ädel röta, vilket då var okänt för vinmakare. Ändå valde gården att skörda och pressa Riesling-druvorna, Spätlese var fött (som översätts bokstavligen till "sen skörd"), och det har ansetts vara varumärket för Schloss Johannisberg sedan dess. Till denna dag finns en staty som visar budbäraren på gården.

Schloss Johannisberg betraktas nu som en symbol för tyskt vin och producerar enastående Riesling med passion och stolthet. Stefan Doktor, chef för gården, hedrar samma tradition. Född i Slovakien tog doktor Stefan examen i vin och sprit från den österrikiska vinakademin som Weinakademiker. 2008 började han som försäljningschef och blev alltmer involverad i exporten  av vin. Doktorns passion för både Schloss Johannisberg och dess viner banade väg för hans position som vingårdschef 2016. Doktor är idag Schloss Johannisberg ansikte utåt tillsammans med Marcel Szopa, som ansvarar för de tekniska aspekterna.

Vingårdar
Schloss Johannisberg är ensam ägare och odlare av den berömda vingården med samma namn. Terroiren, i kombination med gårdens passion för högkvalitativ produktion, är grunden för dess exceptionella viner. Med femtio hektar i söderläge är Johannisberg en unik vingård. Den ligger precis vid den 50: e nordliga parallellen, vilket ger en tydlig skillnad mellan temperaturer under dagen och på natten, vilket bidrar till Schloss Johannisbergs aromatiska och unika viner.

Vare sig legend eller historia, Charlemagnes instinkt att plantera vinstockar på Johannisbergs soliga sluttning var ett vist  beslut. Solen skiner i cirka 1700 timmar årligen på Johannisberg, vilket är ett rekord för det milda klimatet i regionen Rhen. Placerade på ett berg med en sluttande sluttning på 45 grader sträcker sig vingårdarna 182 meter över havet, vilket ger druvorna den perfekta dosen solsken för vackra viner. Medelåldern för vinstockarna vid Schloss Johannisberg är 25 år och druvorna plockas alltid för hand vid skörden.

Viner
Schloss Johannisberg har fokuserat helt på att producera Rieslings sedan 1720, där varje flaska reflekterar Rheingaus karaktär. Gården fulländade konsten med senat skördade Riesling druvor, med utbud av Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese och Eiswein, varav den sista också skördades första gången i Tyskland vid Schloss Johannisberg 1858. Beroende på typen av Riesling jäses musten i rostfria stål kärl eller stora ekfat efter skörd. Gården använder trä från de tre hundra hektar skog de äger norr om Schloss Johannisberg för att producera dessa tunnor. Ekens naturliga struktur och struktur påverkar Rieslings kvalitet och smakprofil.

Medan alla viner från Schloss Johannisberg kommer från samma vingård, uppvisar varje vin sin egen personlighet och tolkning av terroiren. Detta är möjligt tack vare Doktors genomförande av kvalitetsinitiativ, inklusive vinifiering med inhemsk jäst för att identifiera den unika karaktären och kvaliteten på varje druva som odlas i vingården.

Schloss Johannisbergs mest berömda dolda skatt är Bibliotheca Subterranea, en 900 år gammal källare som ligger 10 meter djupt under marken, med perfekta förutsättningar för lagring av gårdens mest värdefulla viner. Bibliotheca Subterranea rymmer cirka 25 000 viner, med den äldsta flaskan från 1748. Gårdens tappningssystem, utvecklat 1820, är ​​lika känt som dess underjordiska källare. Schloss Johannisberg, som fortfarande används idag, skapade sitt eget märkningssystem baserat på färgade tätningar, långt innan tryckta etiketter blev populära. De färgkodade etiketterna anger vinets kvalitet och mognad hos de skördade druvorna.

Branta sluttningar: Från vingårdar till rodel
Doktors unika passion för kyla slutar inte vid Schloss Johannisbergs produktion av Eiswein; han är lika dedikerad till sin karriär som rodelåkare. Doktor har tävlat i både singel och dubbel. Han har varit med i det slovakiska landslaget under perioden 1988-1994 och han var rankad som nummer 6 i EM 1994. År 2014 återvände Doktor till rodel för att tävla mot andra över 32 år. Han utsågs till tysk senior rodelmästare tre gånger sedan han återvände till sporten. Precis som Rieslings som produceras av Schloss Johannisberg, är rodeln smidig och ger dig en rusning som får dig att komma tillbaka för mer!

Visit Schloss Johannisberg’s website

Vinerna importeras till Sverige av: Henkell Freixenet Sweden AB, och följande viner finns i systembolagets beställningssortiment:

Schloss Johannisberg Bronzelack Riesling Trocken, 2019, Nr 76005

Schloss Johannisberg Gelblack Riesling Trocken, 2019, Nr 73540