Kunskap

Julia Bertram – stjärnskottet från Ahr

09/07/2022

Varje månad profilerar vi en tysk vinmakare och den här månaden är det Julia Bertram från Ahr.

Bakgrund

Född på julafton 1989 växte Julia upp i Dernau i den tyska vinregionen Ahr – en av de minsta och nordligaste regionerna av Tysklands 13 officiella vinregioner.

Vin har alltid varit en del av Julias liv – hennes familj har odlat och producerat vin i Ahrdalen i mer än ett sekel. Hon praktiserade hos den närliggande vinproducenten Meyer-Näkel efter gymnasiet och fortsatte med att studera oenologi och vinmakning vid Geisenheim-institutet i Rheingau-regionen. Strax efter att hon tagit sin examen valdes Julia till den 64:e tyska vindrottningen, och fungerade som internationell ambassadör för det tyska vininstitutet 2012-2013 (Man kan säga att det är en släkttradition eftersom Julias mormor Rosemarie valdes till Dernaus vindrottning 1959).

Hon återvände sedan till familjeföretaget som den femte generationen att leda gården, producerade sin första årgång viner 2014, tog över från sin mamma och moster 2017 och skiftade till ekologisk vinodling 2019.

Julias föräldrar och moster fortsätter att stödja verksamheten, tillsammans med Julias man, Benedikt Baltes. Benedikt är också en vinmakare från Ahr och han delar för närvarande sin tid mellan verksamheterna hos Julia Bertram och Weingut Steintal – tidigare Stadt Klingenberg – i Franken.

När Benedikt anslöt sig till Bertram-familjens egendom, ändrade Weingut Julia Bertram officiellt namn till Weingut Bertram-Baltes från och med mars 2020.

Viner

I linje med Ahrs traditioner, där fyra av fem flaskor vin som produceras är röda, fokuserar Julia på pinot noir, eller spätburgunder som druvan även kallas på tyska. Hennes vinodlingar omfattar 6,8 hektar och vinstockarna växer på 11 platser längs floden Ahr, ofta på de branta sluttningarna med en jordmån bestående av övervägande skiffer- och gråvacka.

Julia beskriver sin vinstil som mineralisk, fast och elegant. Hennes pinot noir har ofta fina, nästan blommiga aromer med en subtil syra. Hon producerar viner som är förberedda för ett långt liv. Receptet för det är gamla vinstockar, lågt skördeuttag, handplockade druvor, ingen tillsatt odlad jäst samt försiktig och lång lagring på fat innan buteljering.

Vinerna finns tillgängliga i Sverige genom Handpicked Wines men i skrivande stund (september 2022) finns inga viner att köpa på grund av översvämningarna i Ahr-dalen i juli 2021 som spolierade hela skörden från 2020. Vi ser fram emot att se vinerna tillbaka i sortimentet när årgången 2021 är redo att säljas.