Lär känna: Silvaner – en druva som speglar sin terroir

09/09/2021

Viner med Silvaner är uttrycksfulla och otroligt mångsidiga. Vissa är gjorda för att vara subtila och ganska neutrala, medan andra är kraftfulla. Förr var druvan en av Tysklands mest odlade, idag placeras den på plats 7 och har tappat mark till förmån för andra sorter.

Silvaner är vanligtvis medelfyllig och har en måttlig syra, med jordnära och mineraliska toner som understryker fruktiga toner av honungsmelon, fruktträd och ört- eller växtnoter som påminner om selleri eller färskt gräs. De fräscha och subtila karaktärerna är hemligheten bakom dess mångsidighet, vilket gör att vinerna kan spegla terroiren där den odlas. Idag är Silvaner mestadels vinifierat torrt, men det kan också skapa härligt söta dessertviner.

Förknippad med Franken
Druvan är idag ofta associerad med vinregionen Franken, och mer specifikt till de unikt utformade vinflaskorna. Du känner igen de som traditionellt gröna eller bruna med sin runda kropp och korta hals. Franken har idag också den högsta andelen Silvanerodlingar (24,5%), men till ytan hittar man det största Silvanerodlingarna i närliggande Rheinhessen. Och det är just Silvaner från Franken som sticker ut. Det är bara här som Silvanerviner kan betecknas “Grosses Gewächs”, vilket innebär ett torrt vin i den högsta kvalitetsklassen. Den särpräglade jordmånen i Franken med sin musselkalk, ger här fantastiska viner med stor personlighet och smak. Då druvans egen särprägel inte är så stark utan den tar upp mycket av sin terroir. Och tack vare sina robusta stjälkar kan druvorna "hänga" tillräckligt länge för de frostiga temperaturer som behövs för att producera Eiswein. Silvaner är också en traditionell sort i regionerna Nahe och Saale-Unstrut.

Matcha Silvaner med mat
Med sina känsliga jordnära och fruktiga toner och måttlig syra passar Silvaner perfekt att kombinera med mat. Den mest kända kombinationen är Silvaner och sparris. Men lätta Silvanerviner går generellt bra ihop med lätt mat, så som sallader och andra grönsaksrätter. En lite torrare Silvaner funkar utmärkt till skaldjur med viss sötma, såsom krabba, hummer eller räkor. Kanske en räkpasta med en gräddig sås till exempel. En lite mer kraftfull Silvaner går finfint med traditionell tysk mat så som surkål, korv och rätter med mycket lök. Silvanerviner passar ofta även till det asiatiska köket och såklart till ost, Brie och Camembert.

Om man vill prova Silvaner så finns det 5 viner i Systembolagets sortiment: Tania, 169 kr (Nr 5850). Würzburger Stein Silvaner Erste Lage Juliusspital, 2020, 199 kr (Nr 90358). Am Lumpen 1655 Silvaner Grosses Gewächs, 2019, 349 kr (Nr 93270). Würzburger Stein Silvaner Grosses Gewächs Juliusspital, 2017, 369 kr (Nr 95051). Graf von Schönborn Silvaner, 2017, 128 kr, (Nr 6458).