Vinregioner

Moselland: Ett Arv av samarbete och kvalitet.

10/27/2023

Den här månaden lyfter vi fram Dominik Meyer från Moselland. Moselland är baserat i Mosel och är en av de största rieslingproducenterna i Tyskland och producerar vin från dussintals små odlare i fyra vinodlingsregioner.

Bakgrund

Mosellands engagemang för sina odlare kan spåras tillbaka till 1800-talet när odlare från runt om i Mosel gick samman för att bilda små vinodlingskooperativ. Dessa grupper uppstod av ekonomisk nödvändighet, med tanken att odlare kunde arbeta mer effektivt genom att arbeta tillsammans. Baserat i hjärtat av Moseldalen i Bernkastel-Kues, grundades själva Moselland 1968 som ett resultat av en sammanslagning mellan några mindre subregionala kooperativ.

Under sina tidigaste år fokuserade Moselland på sin namne, Mosel-regionen, som sträcker sig över vingårdar i dalarna i floderna Mosel, Saar och Ruwer. På 2000-talet expanderade kooperativet utanför sin hemregion till Nahe, Pfalz och Rheinhessen. Idag tillåter Moselland små vingårdsägare att dra nytta av kooperativets expertis och internationella räckvidd.

Vinmakaren Dominik Meyers rötter finns också i Mosel. Han föddes och växte upp i en vinframställningsfamilj i den lilla byn Wintrich i Mosel, och arbetade för Moselland direkt efter gymnasiet som lärling. Hela hans karriär har spenderats på Moselland och 2016 befordrades han till Ansvarig Vinmakare.

Även om Meyer är officiellt känd som "Vinmakare", övervakar han mycket mer på Moselland. Han arbetar med både produktions- och försäljningsteamen för att fastställa de bästa smakprofilerna för dess viner. Meyer driver också speciella vinframställningsprojekt, inklusive att leda Mosellands satsning på branta vingårdslägen och produktion av vin från specifika vingårdslägen.

Tillsammans med vinframställningsteamet sätter Meyer hela kooperativets strategi och filosofi för produktionen, som sedan vidarebefordras till varje odlare och vinmakare för att skapa harmoni mellan alla Mosellands viner under varje årgång.

Meyers passion för vinframställning stannar inte vid hans roll i Moselland. Han fick sin Master's of Viticulture 2018 och tog över sin fars lilla familjevingård kort därefter. Han har också varit jurymedlem på Jordbrukskammaren sedan 2017 och deltagit i officiella vinprovningar.

Vingårdar

Moselland är den största rieslingproducenten i Tyskland, med cirka 2 000 hektar tillägnad sorten. Medan Riesling dominerar majoriteten av Mosellands utbud, odlar man också Tysklands andra druvsorter.

Moselland är synonymt med kvalitet, och var och en av dess vinodlare tillämpar de bästa vinodlingsmetoderna för att producera de bästa vinerna. Detta börjar i vingården, med odlarna som får stöd av experter på vingårdsförvaltning från plantering till skörd.

När druvorna har levererats till pressstationerna intill vingårdarna tar Mosellands personal över, med hjälp av den senaste utrustningen under produktions- och vinifieringsprocessen. Mosellands vinodlingsteam arbetar med odlarna från vingårdsförvaltning till urval av sorter och genomförande av specifika kvalitetsprogram, som det branta sluttningsprogrammet som Meyer övervakar.

Viner

Som en av de största producenterna av Riesling i världen är druvan hjärtat i Mosellands produktion. Kooperativet producerar årligen 2,5 miljoner lådor Riesling, vilket återspeglar den distinkta smaken hos druvor som odlas på de branta sluttningarna av Mosel, de olika jordarna i Nahe, de soliga slätterna i Pfalz och de böljande kullarna i Rheinhessen. Medan en typisk egendom sannolikt kommer att producera fyra eller fem olika viner på ett år, producerar Moselland över 1 000 olika viner som exporteras till mer än 25 länder.

Precis som kooperativet välkomnar en mångsidig uppsättning odlare över hela regionen, vänder sig Mosellands viner till konsumenter av alla slag. Oavsett om det är ett märkesvin eller ett eget varumärke, alla Mosellands viner utstrålar kooperativets passion. Denna unika skärningspunkt mellan variation, tillgänglighet och kvalitet har lett till Mosellands framgång, med dess viner som fått nationellt och internationellt rykte under åren.

Från Riesling till Rosé, alla Mosellands erbjudanden är omisskännliga, med en fräsch och livlig smakprofil. I Sverige är de representerade av Pernod Ricard och Mosellands Riesling Kabinett är en storsäljare på Systembolaget sedan nästan 25 år tillbaka och 2022 såldes nästan 450,000 liter.