Personerna bakom vinet! Marcel & Marcus Dillman

12/01/2020

Välkomna till vår nya serie ”Personerna bakom vinet!” där vi profilerar en tysk vinproducent för en unik insyn kring arbetet bakom kulisserna i tysk vinproduktion. Nu möter vi Weingut Karlo Dillman, där bröderna Marcel och Marius driver vinodlingen. Marcel och Marius, från Rheingau, representerar en ny generation av tyska vinodlare som ivrigt inventerar den tyska vinmarknaden. De är andra generationens vinproducenter som lägger stort fokus på att etablera hållbara metoder och modernisering i deras odlingar, samt förändra synen på Weingut Dillman med en touch av skärpa och rebellisk anda.

Möt Marcel och Marius Dillman

Egendom: Weingut Karlo Dillman

Region: Rheingau

By: Geisenheim

Fokus: Riesling (70%); Pinot Noir (15%); Pinot Blanc, Pinot Gris, Merlot, Muskateller (15%).

Bakgrunden

Karlo och Anette Dillman grundade Weingut Karlo Dillman 1980 när de köpte sin första bit mark i Geisenheim Mönchspfad. I över två decennier var vingården Karlos sidosyssla medans han arbetade heltid som polis, där han patrullerade Rhine-floden i polisbåt. 2007 köpte paret en vingård i Rothenberg med all utrustning som behövdes i vinkällaren samt en modern och trendig bar.

Det var först 2014 som Karlo, Anette och sönerna Marcel och Marius gick ihop som ett team för att arbeta heltid på vingården. Marcel har examen från ” Technical School for Viticulture and Oenology” och grundade företager Startup Winery Service, som erbjöd förvaltningstjänster för vinodlingar, innan han bestämde sig för att gå över till familjeföretaget på heltid. Maurius har en master i sportvetenskap och är snillet bakom vingårdens sälj, marknadsföring och kreativa ideér. Han är även en etablerad DJ i regionen under aliaset DJ Dillmannski. Genom en kombination av hans två passioner – vin och musik – bildade han Weinbeats, vinsmakningar som ofta leder till en redig fest. Karlo däremot, han brukar befinna sig på traktorn, när han inte sysselsätter sig med företagets ekonomi. Anette är en expert på event och ansvarar även för bokföringen.

Både Marcel och Marius har anslutit sig till Generation Riesling, en organisation för innovativa vinproducenter under 35 och marknadsför samarbeten och innovation inom den tyska vinindustrin. Marcel och Marius bidrag till organisationen har varit att producera fantastiskt högkvalitativa och dynamiska viner som får en att bara vilja ha mer!

Vingårdarna

Dillmanns vingård i Geisenheim på 9.5 hektar ligger mellan Schloss Johannisberg och Niederwaldmoumentet med en utsikt över Rhinedalen. Familjen sköter totalt sju vingårdar mellan Ahssmannshausen och Winkel. Varje vingård har en distinkt jordprofil, vilket ger karaktär till vinet.

• Rüdesheimer Berg Rottland: Harmoniska viner med hög mognad och nyanserad syra.
  • Rüdesheimer Magdalenenkreuz: Dominanta, hållbara och fruktiga viner.
  • Geisenheimer Rothenberg: Viner med en djärv fruktighet och en pikant syra.
  • Geisenheimer Kläusweg: Fylliga viner med stora volymer per hektar.
  • Geisenheim Wall: Fylliga viner med ett element av elegant hetta.
  • Winekeler Hasensprung: Tillgängliga och eleganta viner.
  • Winkel Jesuit Garden: Till stor del söta rieslings.

Vinerna

Dillmans odlar mest riesling (70%) och pinot noir (15%). Andra viner är bland annat pinot blanc, pinot gris, merlot och muskateller (Muscat à Petit Grains). Nästan 70% av vinerna är torra, cirka 20% är halvtorra och 10% är söta. Weingut Karlo Dillman producerar även mousserande viner. Som källarmästare håller Marcel koll på att vinerna blir omhändertagna så naturens inslag bibehålls. Marcels vinodlingar använder sig inte av besprutningsmedel, gödslar med kompost och har en stor biologisk mångfald av annan växtlighet mellan rankorna för att främja ekosystemen.

Marcel skördar vinerna selektivt och försiktigt för att garantera en konsistent kvalité. Efter skörden fermenteras de vita vinerna i rostfria tunnor i stål, trä eller ek, medans de röda vinerna enbart åldras i trä och ektunnor. Många av vinerna rörs inte under fermenteringen, något som ger upphov till komplexa aromer. Alla vinerna är även veganska, då inga animalier använts under processen. Resultatet är viner som är harmoniska och reflekterar Rheingaus mångfacetterade terräng.

Våra viner ska skapa uppriktiga stunder av ren glädje. VI lägger ner mycket entusiasm och passion i arbetet på vår vingård varje dag, alltid med målet att producera den allra bästa kvalitén på viner.”

Dillmans hemsida