Personerna bakom vinet! Möt vinproducenten Julia Bertram

10/28/2020

Välkomna till det första inslaget av vår nya serie ”Personerna bakom vinet!” där vi profilerar en tysk vinproducent för en insyn kring arbete bakom kulisserna i tysk vinproduktion. Först ut är Julia Bertram från Ahr-regionen, en av Tysklands mest hypeade unga och kvinnliga vinproducent.

Julia Bertram!

Egendom: Weingut Bertram-Baltes (tidigare Weingut Julia Bertram)

Region: Ahr

By: Dernau

Fokus:  Spätburgunder

Bakgrunden

Julia föddes på julafton 1993, och är uppväxt i Dernau i vinregionen Ahr i Tyskland – en av de minsta av Tysklands 13 vinregioner, även en av de allra nordligaste.

Vin har alltid varit en viktig del av Julias liv, eftersom hennes familj odlat och producerat vin i Ahr-dalen i mer än ett århundrade. Hon gjorde praktik på den närliggande egendomen Meyer-Näkel efter gymnasieexamen, och pluggade sedan vinodling och oenologi på det renommerade Geisenheiminstitutet i Rheingauregionen. Kort efter Julias examen valdes hon till den 64e officiella vindrottningen, eller ”Wine Queen”, där hon var ambassadör för det tyska vininstitutet under 2012–2013. (Visste ni att även Julias mormor Rosemarie valdes till Dernau’s vindrottning 1959!).

Julia återvände sedan till familjeföretaget som femte generationens överhuvud för egendomen, och producerade 2014 sina första viner. 2017 tog Julia över egendomen och produktionen från hennes mamma och moster, och 2019 blev produktionen helt ekologisk.

Hennes föräldrar och moster fortsätter att stödja företaget, och Julias make Benedikt Baltes har även anslutit sig till produktionen. Benedikt är också en vinproducent från Ahr, och de båda delar ett intresse för Pinot Noir. Benedikt delar tiden mellan Weingut Julia Bertram i Ahr och Weingut Steintal (som tidigare hetter Stadt Klingenberg) i Franken.

Det var i samband med att Benedikt anslöt sig till produktionen som vingården bytte namn från Weingut Julia Bertram till Weingut Bertram-Baltes i Mars 2020.

Vinerna

I Ahr är 4 av 5 flaskor som produceras röda viner, och Julia följer traditionen med fokus på Pinot Noir (Spätburguner på tyska!). Hennes viner odlas på 6.8 hektar på elva platser längs med Ahrfloden, där fokus ligger på de branta kullarna där jorden övervägande består av skiffer- och gråvattensjord.

Julia beskriver hennes viner som mineral, fasta och eleganta. Hennes pinotviner har ofta en delikat, nästan blommig arom som avslöjar en sval och diskret syra. Hon älskar vintageviner och producerar därför viner som passar perfekt för ett långt liv, med äldre vinrankor, mindre skörd, handplockade druvor, undvikande av ren jäst och en mycket försiktig åldringsprocess i trätunnor som enbart kommer från tunnbindare hon känner personligen.

”Mina viner bör upplevas som inspirerande med deras autenticitet. Jord, väder och arbetet på vingården, historian av ett helt år och min personlighet kombineras och finns sedan i glaset.”