Rapport från Nordic Sommelier Trip

10/11/2022

I början av oktober arrangerade Wines of Germany en resa till Tyskland för nordiska sommelierer. Det blev fyra intensiva dagar med vingårdsbesök och provningar. Vi ställde några frågor till två av deltagarna efter att de kommit hem till Sverige.

Arvid Lundström, Chefssommelier på PM & Vänner

Hej Arvid, vad var höjdpunkten under resan?

– När vi stod uppe vid Roter Hang och provade vin från några av topp-producenterna ifrån Rheinhessen blickandes ut över floden, precis över vingårdarna Hipping och Pettenthal med perfekta väderförhållande. Det var oslagbart!

Någon producent på resan som gjorde ett särskilt intryck?

– Det som gjorde störst intryck på mig var nya generationens vinmakare som tar avstamp i det traditionella men tar steget in i det moderna utan ängslighet men med självförtroende och personlighet. Werther Windisch ifrån Mommenheim i Rheinhessen blev en favorit.

Vad säger odlarna om årgången 2022?

– Som på många andra ställen i Europa har det varit en torr växtsäsong, det såg vi inte minst på den låga vattenvolymen i Rhen. När vi var på plats hade många odlare precis börjat sin skörd och i samma veva följde flera dagar med regn. Inte helt idealiskt alltså och min känsla är att 2022 kan bli en spretig årgång med toppar och dalar där tur med skörd samt skicklighet i vineriet blir de avgörande faktorerna.

Hélène Tardif, Chessommelier på Melanders Group

Hej Hélène, vad är ditt samlade intryck från resan?

– Väldigt väl planerad och informativ!

Något vingårdsbesök på resan som gjorde ett särskilt intryck på dig?

– Kloster Eberbach är alltid slående som upplevelse och såväl mousserande i världsklass hos Schloss Vaux som klockren Riesling hos Fritz Ritter, Dreissgacker och Joachim Flick imponerade men mest intressant var ändå besöket hos Eva Vollmer. Innovativa och verkligen i framkant som vinmakare samt unika, moderna och spännande viner. ”Future Wines” som de kallade dem själva.

Hur tycker du utvecklingen för Tyskland som vinland ser ut framöver?

– Jag tror på en fortsatt ökad popularitet runt om i världen. Tyskland ligger långt fram i utvecklingen av vinindustrin ur klimatsynpunkt och jag tror fler av vinvärldens blickar vänder sig ditåt alltmer.