Riesling Tysklands druvdrottning

11/18/2021

Om det finns en enda druva som förkroppsligar Tysklands viner är det utan tvekan Riesling! Landets mest populära druvsort är lika ädel som den är anpassningsbar, med möjlighet att kunna ackompanjera alla måltider och smaker när som helst under året!

Medan Riesling-druvan generellt har en härlig syra och en läcker sötma, så är det faktiskt så att de flesta tyska vinerna är torra. Utöver vinets mångsidighet gällande vilken mat man kan dricka Riesling viner till, är vinet känt för att återspegla terroiren där den odlas. Tyska producenter står för cirka 40 % av all världens Riesling, över ett stort antal regioner så det finns massor av olika stilar att smaka på. Så nästa gång du letar efter ett gott vin så kommer en tysk Riesling säkerligen att göra susen.

Kungliga rötter: Riesling-vinets ursprung
Det exakta ursprunget för Rieslingdruvan är än idag lite av ett mysterium trots att vi vet att det var romarna som först förde med sig kunskaperna inom vinodling till nuvarande Tyskland runt år 50 före Kristus. Kejsaren Karl den Store hjälpte senare till att sprida detta vidare över hela Tyskland och sedan till Romarriket. Det är allmänt accepterat att Riesling föddes i regionen Rhen och det första skriftliga omnämnandet av druvan är antecknat i greve Katzenelnbogens källarlogg i Rheingau den 13 mars 1435. Riesling har sedan dess regerat som drottningen av vitt vin i Tyskland, med både kungliga och klosterordnar som hjälpt till att öka arealen genom århundradena.

När tyska viner var som populärast på 1600- och 1700-talen kostade tysk Riesling lika mycket eller till och med mer än de bästa vinerna från Champagne- och Bordeaux-distrikten. Det var under den här perioden som Englands drottning Victoria besökte Rheingau och troligen myntade termen "hock" som ett smeknamn för tyskt vitt vin bland britterna. Smeknamnet hämtades från staden Hochheim am Main och tog tysk Riesling till en ny nivå av prestigefylldhet tack vare drottningens omnämnande.

Idag genomgår Riesling återigen en renässans med än mer fokus på kvalitet, och med så djupa rötter kommer Riesling säkerligen att förbli relevant i ytterligare ett millenium eller två.

Den mångfacetterade Riesling druvan
Till skillnad från vissa andra ädla druvor är Riesling-viner fortfarande lättillgängliga och har en smak som faller de flesta i smaken!

Smaken på Riesling speglar dess terrorir, där varje klunk reflekterar jorden och mikroklimatet där druvorna odlats. Tysklands svala odlingsförhållanden är en perfekt match för Riesling, oavsett om det är i Rhendalens regioner Rheingau och Rheinhessen, Mosels branta vingårdslägen eller i de böljande kullarna i de sydligare Pfalz och Baden. Riesling-druvan odlas idag i alla 13 tyska vinodlingsregioner.

Låt oss reda ut en sak innan vi går vidare: de flesta Riesling-viner är torra! Om du vill hålla dig borta från sötman, bör du prova ett torrare Riesling-vin. Leta efter Trocken eller Grosses Gewächs på etiketten för ett torrt vin; Kabinett eller Feinherb för ett halvtorrt vin och  Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese eller Eiswein för ett mognare, sötare alternativ. Dessutom är Riesling ett utmärkt basvin för mousserande!

Nästa gång du inte vet vad du ska servera för vin så kan ett Riesling-vin vara din räddare i nöden och även tillfredsställa de mest kräsna vindrickarna runt bordet.

Riesling som kulinarisk kompanjon
Riesling är känt som ett av de bästa vinerna att kombinera tillsammans med mat! Vinets syra, mineralitet och lättare känsla passar bra även med de svåraste matchningarna. Alltifrån sushi, och stekt mat till curry. Riesling bevisar gång på gång att det inte är svårt att matcha med mat.

Det som gör Riesling vinerna lite unikt är att det passar som till kryddstarka rätter. Ett halvtorrt vin med restsötma passar särskilt bra för att tämja kryddan i maten, medan viner med höga syra gör tunga rätter lite lättare. Tysk Riesling är verkligen en kulinarisk globetrotter och passar bra till mat från alla olika delar av världen.

Om du vill prova Rieslinga viner så finns det ett stort utbud i Systembolagets sortiment i olika prisklasser. Testa gärna olika torrhet och viner från olika regioner för att se dess mångsidighet.