Riesling & Vänner 2022

04/26/2022

Efter att ha blivit uppskjutet de två senaste åren under pandemin var det äntligen dags för Riesling & Vänner. I år kom 19 vinproducenter på besök till Nationalmuseum för att visa upp sina viner från många av Tysklands vinregioner.

Givetvis hade riesling en framträdande plats. Druvan odlas i samtliga 13 tyska vinregioner och landets vinproducenter står för nästan hälften av världens samlade odlingar av riesling. Samtidigt riktas fokus allt oftare även mot röda viner från Tyskland. Spätburgunder klättrade för ett par år sen till andra platsen i tabellen över landets mest odlade druvor. På Nationalmuseum fanns även andra spännande druvor representerade såsom lemberger, frühburgunder och auzerrois. De flesta av producenterna saknar för närvarande importör i Sverige.

Riesling & Vänner gästades även av Anne Krebiehl, Master of Wine, som höll i två fullsatta Master classes om utvecklingen i vinlandet Tyskland just nu.

Följande vinproducenter var på plats:

Weinland Baden GmbH

BIO Weingut Maier